PLANNING

A Good Plan Is Like A Road Map; It Shows The Final Destination And Marks The Best Way To get There

Wednesday, April 28, 2010

DATA LINUS

Salam to alz!

I have not been updating this blog for quite some time. Writer's block, should I say.

Currently I am in Melaka with all Guru Besar from daerah Kulai. My slot was yesterday whereby I presented them with the latest information about literacy and numeracy (LINUS)in Kulai after Saringan 1. So here is the data in its simplest form.

Pemulihan LINUS 1278 (5.56%)
LINUS 1986 (38.64%)
Arus Perdana 2116 (55.80%)

Bagi literasi, ada 12 konstruk (perkara) yang diuji ke atas murid-murid tahun 1 dalam program LINUS ini. Konstruk 1 adalah mengenal dan menulis huruf vokal dan konsonan manakala Konstruk 2 pula adalah keupayaan membunyikan dan menulis suku kata terbuka (kv). Murid yang tidak melepasi 2 konstruk ini akan diletakkan di bawah kategori murid pemulihan. Murid LINUS pula adalah murid yang melepasi konstruk 3 hingga 7 dan murid yang melepasi hingga konstruk 8 dan seterusnya, mereka akan berada di arus perdana.

Jika dilihat kepada data di atas, daripada 5380 orang murid tahun 1 di daerah Kulai, ada seramai 1278(5.56%) orang yang tidak mengenal huruf vokal dan konsonan serta tidak dapat membunyikan suku kata terbuka. Memang sukar dipercayai. Walau bagaimanapun, oleh kerana ini adalah saringan pertama yang diadakan untuk program ini dan masih banyak kelemahan dalam pelaksanaan saringan, data ini mungkin tidak berapa tepat. Namun begitu, sedikit sebanyak inilah gambaran kadar literasi membaca dan menulis murid-murid tahun 1 di daerah Kulai ini.

Banyak perkara yang perlu dilakukan oleh guru-guru BM dalam memastikan murid-murid ini dipulihkan sebelum Saringan 2 diadakan dalam bulan Mei dan Jun nanti. Ini adalah cabaran kepada kita semua. Matlamat utama adalah untuk memastikan apabila murid-murid ini tamat tahun 3 pada tahun 2012, mereka semua dapat menguasai menulis, membaca dan mengira. Boleh? Sudah tentu.

:.N::.M::.N:

No comments:

Post a Comment